752 6900 0912

3- 4001 4426 021

نکات نورپردازی مناسب ادارات| اصول نور پردازی دکوراسیون اداری

میز کارمندی لیتون

نورپردازی ادارات یکی از مهم ترین کارهایی است که شما باید قبل از هرکاری انجام دهید و اصول نورپردازی دکوراسیون ادارت باید بدانید زیرا بر اساس پژهش ها هر چه نور محل کار شما بهتر باشد در نتیجه بهروی و راندمان کاری شما نیز بالا تر و بهتر میباشد. فرقی نمیکند در محیط اداری یا محیطصنعتی نحوه نور پردازی بسیار مهم میباشد زیرا کارمندان شما بیشترین ساعات روز خود را در محیط کار میگذرانند از این رو نیاز است که نوری که در محیط است بسیار کم یا خیره کننده باشد، تا چشم کارمندان خسته نشود و صدمات احتمالی کار را به حداقل برسانید. با ما همراه باشید تا این نکات را با شما بررسی کنیم.

اهمیت نور پردازی دکوراسیون اداری

نورپردازی مناسب ادارات نه تنها بر روی زیبایی محیط  تاثیر میگذارد بلکه مانند مبلمان اداری یکی از مهم ترین عوامل بر روی کیفیت  کاری کارمندان میباشد .اهمیت نورپردازی در دکوراسیون ادارات زمانی قابل اهمیت است که نور موجود در محل کار شما با هر مساحتی به صورتی انجام شود که نور در تمامی سطوح به صورت یکدست پخش شود و آزار دهنده نباشد.

میز کنفرانسی راما مدل سلنا

 

در محیط های کاری با مساحت کوچکتر بدلیل اینکه باید نور پردازی به صورتی انجام شود تا محیط را بزرگتر نشان دهد، شما بهتر میتوانید اهمیت نور پردازی دکوراسیون اداری را درک کنید. اما در نظر داشته باشید نصب انواع مختلف لامپ ها در انواع رنگ و سایز چه مدرن و یا کلاسیک در سرتاسر محل کار استفاده کرده باشید را نمیتوانید نور پردازی بنامید. مهم این است که با صرف کمترین بوجه و زمان با بهترین و  زیباترین نور پردازی را انجام دهید. برخی  از نکات دارای  اهمیت نورپردازی به شرح زیر است:

سلامت کارکنان

تحقیقات انجام شده نشان میدهد نبود نور کافی در محل کار باعث  میشود به مرور کارمندان، دچار افسردگی، سر درد و  ضعف در بینایی کارمندان می‌شود. همین موضوع باعث میشود که نرپردازی دکوراسیون داخلی ادارات دارای اهمیت زیادی میباشد.

افزایش بهر وری کارمندان

کارمندان بیش از 7 ساعت در شبانه روز، زمان خود را در محل کار خود سپری میکنند، بنابر این بهتر است با استتفاده از نور پردازی مناسب از خستگی کارمندان جلوگیری نمایید تا بهترین کارایی و بهروی را کارمندان شما داشته باشند.

صرفه چویی در مصرف برق

بسیاری از محیط های کاری به دلیل استفاده های بی رویه از انواع مختلف از لامپ ها در ابعاد و رنگ های مختلف برای روشنایی باعث به هدر رفتن انرژی میشون، اگر شما با نحوه صحیح نورپردازی دکوراسیون داخلی آشنا باشید و این نورپردازی به شکل اصولی و صحیح انجام شود، حتی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم است.

پیشنهاد میکنیم مقالات “مهم ترین تجهیزات اداری استارتاپ“و “مهم ترین اصول طراحی اتاق کنفرانس” را نیز مطالعه نمایید

انواع مختلف منابع نور در محیط کار

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری تز کارمندان از نور محیط کار خود ناراضی بوده و این به این معنا می‌باشد که نور اکثر محیط های کار یا بسیار کم است و یا شارپ و بیش از حد میباشد. برای نور پردازی محیط اداری انواع محتلفی از منابع وجود دارد که وجود هر یک در محیط کار ضروری میباشد.

نور طبیعی

نور طبیعی یکی از مهم ترین منابع نوری به حساب می‌آید، البته این منبع نوری در ساختمان ها بستگی به معماری ساختمان مانند اندازه پنچره ها نحوه قرار گیری پنجره ها و جهت ساختمان نسبت به نور وابسطه میباشد . تحقیقات آکادمی پزشکی آمریکا نشان می‌دهد که نور طبیعی در ادارات باعث  نشاط بیشتر کارمندان میشود و به آن ها کمک میکند تا هورمن های خواب آن ها تنظیم شود.

اگر شما نیز برای جدا سازی بخش های مختلف محیط کاری از پارتیشن اداری استفاده میکنید میتوانید از پنچره های برای پخش یکدست نور به تمامی نقاط استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا گردش نور حتی به نقاط تاریک هم برسد و پراکندگی روشنایی نور طبیعی  کاملا متوازن و متعادل باشد.

شما به راحتی با استفاده از انواع پرده و استفاده از شیشه های رنگی میتوانید میزان ورود نور طبیعی را کنترل کنید. همچنین در نظر داشته باشید با وجود منابع طبیعی نور شما  نیاز به منابع نور الکتریکی دارید. همچنین در نظر داشته باشید از قرار دادن میز اداری رو به روی پنچره خود داری کنید تا نور به صورت کامل وارد محل کار شود.

 

نور الکتریکی، نور مصنوعی

سیستم روشنایی الکتریکی یا قابل کنترل به شما کمک میکند که میزان نور موجود در فضا را با توجه به ساختار محیط کار و خواسته خود نور را تنظیم کنید. حتی اگر محیط کار شما دارای نور طبیعی خوبی باشد برای دید بهتر و کنترل نور نیازمند استفاده از نور مصنوعی می‌باشید.استفاده از نور مصنوعی به استفاده بهینه از منابع روشنایی، صرفه جویی در مصرف برق و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند.

همچنین با تنظیم روشنایی در قسمت های مختلف، دفتر کار شما از نور طبیعی روز نهایت استفاده را می برد. مناطقی که دائما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مانند راهروها، توالت‌ها و اتاق‌های جلسه، می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند، زیرا به طور معمول لامپ های موجود در  این قسمت ها فقط در مواقع استفاده روشن میشوند.

 

انواع نورپردازی

نور پردازی محیط اداری در انواع مختلفی اجرا میشود که شما با دانستن آن میتوانید راحت تر این کار را انجام دهید

نورپردازی عمومی

به طور کلی مرسوم ترین نوع نورپردازی اداری، با عنوان نورپردازی عمومی انجام میشود. فضای کلی اکثر ادارات که میز کارمندی در آن قرار دارند  به این شکل نورپردازی میشوند. در این نوع نورپردازی، انتخاب منابع نوری اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین بیشتر افراد از نورپردازی سقفی در محیط های خود استفاده میکنند

توجه کنید که چراغ های سقفی ریلی، پنل های ال ای دی و دیوار کوب ها نقش مهمتری در نور پردازی عمومی دارند. اگر بتوانید نورپردازی عمومی را به طور استاندارد اجرا کنید، قدم بزرگی را برای کاهش استرس و خستگی کارمندان برداشته اید.

نور پردازی متمرکز

این نوع از نورپردازی، بیشتر برای بالای میز اداری برای میز کارمندی و میز مدیریت  اعمال می شود؛ چرا که وظیفه متمرکز کردن نقطه خاصی از فضا را به عهده دارد. این نورپردازی می تواند از طریق هالوژن یا چراغ مطالعه خاص باشد؛ اما توجه کنید که باید میزان نور آن ها به طور استانداری باشد.

اکثر افراد هنگامی که به نور مشخصی نیاز دارند، از این نوع نورپردازی استفاده می کنند. توجه کنید که کنترل روشن یا خاموش بودن آن ها به دست خود کارمندان است و بدون وجود منباع نوری متمرکز هم در نور کلی فضا اختلالی ایجاد نمی شود. نورپردازی وظیفه ای صرفا برای افزایش تمرکز کارمندان روی جزئیات است و به وسیله لامپ های هالوژن، آباژور و ریسه های نواری انجام می گردد.

ترکیب نور طبیعی و نور مصنوعی
وجود نور طبیعی خورشید در ادارات مخصوصا در محیط استراحت کارکنان، تاثیر زیادی بر روی آرامش آن‌ها در زمان استراحت و غذاخوری خواهد داشت.
عدم ایجاد خیرگی و اذیت کردن چشم در زمان استراحت
در ادارات به دلیل حجم و فشار بالای کاری و همچنین خیره شدن به اسکرین لپتاپ و یا تلفن همراه، سردرد و یا چشم درد برای افراد پیش می‌آید. با نورپردازی صحیح و رعایت نکات برای جلوگیری از خیرگی مانند نورپردازی غیرمستقیم، استفاده از چراغ‌های ضدخیرگی و …، می‌توان از این عارضه‌ها به بیشترین نحو ممکن جلوگیری کرد.

نکاتی که باید در محیط غذا خوری و استراحت کارمندان باید رعایت شود

  1.  ترکیب نور طبیعی و نور مصنوعی را فراموش نکنید
    در محل های غذاخوری و استراحت کارمندان سعی کنید حتما از یک منبع نور طبیعی نیز استفاده کنید
  2. از نورهای خسته کننده پرهیز کنید
    کارمندان بیشترین ساعات خود را خیره به یک صفحه مانیتور و یا LCD میگذرانند بهتر است در مکان هایی که کارکنان به استراحت میپردازند از نور های خسته کننده و خیره کننده چشم بپرهییزید تا از خستگی چشم ها و یا سردرد های احتمالی جلوگیری نمایید شما میتوانید این کار را با استفاده از نورپردازی غیرمستقیم، استفاده از چراغ‌های ضدخیرگی و … انجام دهید

 

جمع بندی

زمانی که شما در تلاش برای راه اندازی یک کسب و کار هستید مهم ترین کار تجهیز کردن محیط کار با نورپردازی مناسب می‌باشد. نور پردازی باید به صورتی باشد که نشان دهنده محیط کاری باشد.نور اداری باید قابل تنظیم باشد و به گونه ایی باشد که باعث آزار و اذیت چشم کارمندان نباشد.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

آخرین مطالب منتشر شده

آشنایی با انواع سبک مبلمان اداری
2 اردیبهشت 1403
اهمیت استفاده از فایلینگ اداری
25 فروردین 1403
تفاوت میز کارمندی با میز کامپیوتر در چیست؟
25 فروردین 1403
مهم ترین اصول طراحی اتاق کنفرانس
26 دی 1402
همه چیز درباره طراحی فضای اداری باز
17 دی 1402
مهم ترین تجهیزات اداری استارتاپ
19 دی 1402

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

جستجوی محصولات