752 6900 0912

3- 4001 4426 021

انواع چوب و دانستنی های آن

گونه های مختلفی از انواع چوب در سرتاسر جهان وجود دارد که هر کدام از آن ها با توجه به شراط آب و هوایی، جغرافیایی، نوع خاک، نوع و محل جنگلی که در آن رشد کرده اند دارای خصوصیات کاملا متفاوتی از یکدیگر هستند از جمله تنوع در رنگ، بافت، بو، طرح و حتی انواع خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آن ها شده است که داشتن اطلاعات و آگاهی از این خصوصیات تاثیر بسزایی در استفاده درست و بجا برای استفاده از چوب در انواع صنایع را دارد.

 

انواع چوب از نظر نوع درختان :

چوب ها معمولا به دو گروه کلی درختان سوزنی برگ و درختان پهن برگ تقسیم میشود .

 

انواع چوب درختان سوزنی برگ و خصوصیات کلی آن ها :

درختان سوزنی برگ معمولا در فصل پاییز برگ ریزان ندارند و چوب های این درختان معمولا نرم هستند ، البته باید به این نکته توجه داشت که این امر در مورد تمام آن ها صدق نمیکند.

به علت همین نرم بودن به راحتی قابل رنده و حتی اره شدن هستند و در مکان هایی که از نظر جغرافیایی دارای آب و هوای مرطوب هستند نسبت به پهن برگان دارای مقاومت بیشتری نیز هستند . از چوب این گونه درختان برای ساخت پنجره و درب و به علت سلولزی بودن آن در صنایع کاغذ سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از معایبی که میتوان به آن اشاره کرد وجود گره های زیاد در طرح چوب است که علاوه بر این که از زیبایی آن می کاهد استحکام محصولات چوبی را نیز به قدری کاهش میدهد.

 

شماری از درختان سوزنی برگ :

1.لاله

2.اکالیپتوس

3.درخت لاله

4.نراد(ساپن)

5.کاج جنگلی

6.سرو خمره ای

7. سدر لبنان

انواع چوب درختان پهن برگ و خصوصیات کلی آنها:

همانطور که از نام آن مشخص است اینگونه درختان دارای برگهایی پهن هستند و در فصل پاییز برگ ریزان دارند، معمولا چوب این گونه درختان سخت و مقاوم هستند البته در بین آن ها گونه های چوبی نرم هم وجود دارد. طرح چوب این گونه ای درختان نسبت به سوزنی برگان زیبا تر است و درصنایع مختلف چوب و مبلمان نیز کاربرد بیشتری نسبت به چوب سوزنی برگان دارد.

 

شماری از درختان پهن برگ:

  1. ملچ
  2. چنار
  3. گردو
  4. راش
  5. ونگه
  6. بالسا
  7. بلوط
  8. افرا
  9. شمشاد

 

در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی ها و کاربرد برخی از این چوب ها می پردازیم:

چوب درخت ونگه: رنگ درون این چوب قهوه ای تیره همراه بارگه های مشکی است، از نظر سختی و استحکام جزو یکی از سخت ترین و مقاوم ترین چوب ها شناخته می شود. از این چوب برای روکش کردن انواع مبلمان اداری ، خانگی و سازه های موسیقی استفاده می شود.

چوب درخت بلوط: یکی از چوب های پر کاربرد در صنایع مختلف ، چوب درخت بلوط از نظر رنگبندی دارای تنوع است، بیشترین کاربرد این چوب برای ساخت بشکه های نگهداری مایعات است زیرا وجود ماده ای به نام تیل در ساختار آن موجب میشود تا منافذ آن به خوبی بسته شوند، بلوط زاگرس یکی از فراوان ترین گونه های موجود در ایران است. از دیگر ویژگی های مثبت آن میتوان به رنگ پذیری و چسب خوری مطلوب آن اشاره کرد. در برخی موارد از این چوب برای ساخت کفپوش و حتی پله های چوبی نیز استفاده میشود.

چوب درخت گردو: یکی از پر کاربردترین چوب های مورد استفاده در ایران است. این درختان در قسمت های شرقی اروپا، غربی آسیا و بخش هایی از آمریکا پراکنده شده اند. از نظر میزان استحکام دارای سختی متوسط است درون این نوع چوب به رنگ قهوه ای روشن تا تیره است در موارد مختلفی از جمله ساخت انواع مبلمان اداری و منزل، کابینت های تمام چوب، انواع منبت کاری، درب های چوبی، معرق، خراطی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

چوب درخت افرا: گونه های مختلف افرا در جهان به حدود 115 نوع می رسد که گونه های مهم تجاری این چوب در آمریکا وجود دارد در ایران نیز 3 گونه افرا وجود دارد، ویژگی های مثبت این چوب از جمله رنگ پذیری بسیار مناسب ،استحکام آن و تنوع در نقش های داخلی مانند چشم بلبلی و پلنگی باعث شده تا در صنایع مبلمان به عنوان چوبی مرغوب شناخته شود ، برخلاف چوب گردو که قسمت های درونی چوب مورد استفاده قرار می گیرد، درچوب افرا قسمت های درونی چوب استفاده می شود.از دیگر موارد استفاده این چوب میتوان به تولید انواع کفپوش ساخت کابینت و لوازم آشپز خانه، انواع سازه های دکوراتیو برای منزل و دفاتر کار اشاره کرد .

چوب درخت راش : جز پرمصرف ترین و محبوب ترین چوب ها در صنایع چوبی به شمار می آید و از نظر مقاومت دارای استحکام خوبی است و در آن طرح های پر مگسی دیده می شود، از نظر شکل ظاهری شباهت هایی با چوب افرا دارد و از آن برای ساخت درب و پنجره و پایه های خراطی میز و صندلی نیز استفاده می شود به طور کلی این گونه چوب در تمام شاخه های صنعت چوب از جمله ساخت انواع مبلمان اداری، کلاف های مبلمان، میز اداری و خانگی و ساخت مجسمه ها و انواع سازه های چوبی برای تزئینات و … مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مزایای آن میتوان به چسب پذیری و قابلیت پرداخت عالی آن نیز اشاره کرد. رنگ بیرونی چوب راش سفید و سفید مایل به صورتی است و رنگ درون آن قهوه ای مایل به قرمز و زرد روشن است .

 

 

      گردآورنده مقاله: مبلمان اداری راما

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

آخرین مطالب منتشر شده

آشنایی با انواع سبک مبلمان اداری
2 اردیبهشت 1403
اهمیت استفاده از فایلینگ اداری
25 فروردین 1403
تفاوت میز کارمندی با میز کامپیوتر در چیست؟
25 فروردین 1403
مهم ترین اصول طراحی اتاق کنفرانس
26 دی 1402
همه چیز درباره طراحی فضای اداری باز
17 دی 1402
مهم ترین تجهیزات اداری استارتاپ
19 دی 1402

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

جستجوی محصولات