752 6900 0912

3- 4001 4426 021

ارگونومی رنگ ها در محل کار

برای بهروری بیشتر در محل کار خود میتوانیم از طراحی و رنگ های شاد در محیط کارمان کمک بگیریم با توجه به عکس های ذیل که از طراحیکف‌پوش اتاق محل کار گرفته تا اتاق جلسه و فراتر از آن، با قدرت رنگ‌ها به تقویت خلاقیت و نتیجه ی کار کارکنان کمک بسزایی می کند. در اینصورت طراحی دکوراسیون و رنگ آمیزی محل کار با رنگ‌ها می‌توان در بهبود بهره‌وری کار موثر باشد و باعث ایجاد تولید و روحیه کار افراد را افزایش می‌دهند و به نوع کاری که هر شخص هم انجام می‌دهد بستگی دارند. بنابراین برای این افزایش بهره‌وری ابتدا لازم است ترکیبی از رنگ‌ها برای سرتا سر طراحی و دکوراسیون دفتر کار انتخاب شود و سپس هر شخصی می‌تواند با استفاده از آن رنگ مخصوص و مناسب خودش میزکار و پیرامون محل کار را سر و سامان دهد به طوری که بیشترین الهام را از محیط بگیرد و سطوح کارآمدی از بهره‌وری دست یابد.

 

1-آبی آسمانی: بهبود تمرکز ذهن

رنگ‌ها با طول موج کم، آبی آسمانی باعث حفظ آرامش میشود. رنگ های ملایم و آرامبخش از خستگی می کاهد و باعث افزایش نیرو و جلوگیری از هیجانات میشود و تنش های موجود در محیط کار را می کاهد در فضاهایی که آرامش در آن ساکن هست باعث تمرکز بیشتر و تصمصیم گیری های صحیح و درست میشود. به همین دلیل در بیمارستان ها اتاق عمل از این رنگ ها استفاده میشود. آبی رنگ خوبی برای رنگ‌آمیزی سرتاسر دفتر کار است و بعد از آن می‌توان برای طراحی از سایر رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های فرعی هر بخش و هر فردی استفاده کرد.

2-سبز روشن: بهره وری در کار

رنگ سبز برای افراد و کارکنانی که ساعت‌های طولانی مشغول کار هستند بسیار مناسب است. این رنگ باعث جلوگیری از خستگی چشم کمک می‌کند تا آرامش و کارایی بالاتری داشته باشید. به عنوان مثال همانند رنگ آبی در مراکز درمانی بیمارستان ها و اتاق عمل که باید تمرکز فکری داشته باشن از رنگ سبز که ناشی از طبیعت است استفاده میکنند.

توصیه: اگر شما می‌خواهید کارکنان شادمان‌تر و موثرتری داشته باشید، رنگ سبز و آبی ملایم انتخاب عاقلانه‌ای است.

3- قرمز : الهام بخش و شورانگیز

قرمز رنگ مناسب برای دفتر کاراست و رنگی با طول موج بالا، یک رنگ فعال، پرتنش و هشداردهنده در زمان است. یک رنگ پرشور الهام‌بخش است. کپسول‌های آتش‌نشانی و کامیون‌های آتش نشانی به همین دلیل به رنگ قرمز است و باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون می‌شود. با این توصیف، می‌توان گفت اگر می‌خواهید در دفتر کارتان چیزی باشد که خیلی سریع توجه کارکنان‌تان را جلب کنید، بهترین ایده رنگ کردن آن با قرمز است. اگر شغل یا وظایف کاری دفترکار شما شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های بدنی مربوط است قرمز، رنگ بسیار مناسبی است. رنگ قرمز ضربان قلب، جریان خون، و شور و اشتیاق را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید چیزی در دفتر کارتان دارید جلب توجه کند و جذابیت داشته باشد، آن را با قرمز رنگ‌آمیزی کنید مثلا در اتاق کنفرانس برای ایجاد همفکری و ایده های نو از رنگ قرمز استفاده شود که باعث خلاقیت و به بالاتر رفتن سطح انرژی کمک میکند و از کسالت نیروهای کار جلوگیری میکند. البته میتوان از رنگ های خنثی در کنار آن استفاده شود.

4- زرد : خوش بینی و شادابی

اغلب روانشناسان رنگ‌شناس، رنگ زرد خوشرنگ را به عنوان نمادی از خوش‌بینی می‌دانند، که پرانرژی و شاداب است. رنگ زرد همانند رنگ قرمز اعتقاد بر این است در محل کار باعث شکوفایی خلاقیت میشود که برای هنرمندان، نویسندگان، طراحان، توسعه‌دهندگان و دیگر متخصصان خلاق انتخاب رنگ زرد بهترین گزینه است. باعث بالارفتن روحیه و نشانه ذکاوت و رهبری است. زردرنگ مناسب برای دفتر کار است و یک حس خوش‌بینی با خود به همراه دارد و کمک می‌کند تا کارکنان به خلاقیت تحریک شوند. بنابراین طراحان و افرادی که نیاز دارند تا برای شغل‌شان خلاق باشند می‌توانند از این رنگ در فضاهای دفتر کارشان استفاده کنند.

5- خنثی: سفید، خاکستری، سیاه و قهوه‌ای

سفید رنگی خنثی، باز و تمیز است. ضمن اینکه در کنار همه رنگ‌های دیگر به شفاف‌تر شدن اثر آنها کمک می‌کند و در فضاهای کوچک باعث بزرگ‌نمایی می‌شود. بهتر است از سفید یا دیگر رنگ‌های خنثی برای سطوح بزرگ و رنگ پس‌زمینه مثل دیوارها استفاده شود تا فضا از آشفتگی نجات یابد.

رنگ‌های خنثی شامل طیف وسیعی می‌شوند که از سفید شروع شده و تمامی طیف‌های خاکستری را از روشن تا تیره در بر می‌گیرند و به سیاه ختم می‌شوند.

قهوه‌ای نیز جزء رنگ‌های خنثی است که طیف آن از کرم روشن شروع و به بژ و قهوه‌ای تیره ختم می‌شود.

رنگ‌ها براساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی می‌شوند. اما در مباحث هنری و کاربردی، اصلی‌ترین رنگ‌ها آبی، زرد و قرمز هستند که آنها را رنگ‌های اولیه می‌نامند. دیگر رنگ‌ها هر یک به ترتیبی، از ترکیب این سه رنگ به دست می‌آیند.

سبز که از ترکیب زرد و آبی به دست می‌آید، نارنجی که از ترکیب زرد و قرمز حاصل می‌شود و بنفش که ترکیبی از آبی و قرمز است، رنگ‌های ثانویه نامیده می‌شوند.

همچنین از ترکیب رنگ‌های ثانویه با رنگ‌های اولیه مجاورشان دوازده ترکیب جدید به دست می‌آید که رنگ‌های ثالث نام دارند.

سفید از ترکیب همه رنگ‌ها به وجود می‌آید و سیاه از نبود رنگ حاصل می‌شود. براین اساس، سفید و سیاه و ترکیب آنها یعنی خاکستری رنگ به حساب نمی‌آیند، اما اصطلاحاً در طراحی به آنها عنوان رنگ اطلاق می‌شود.

ترکیب سفید با هر یک از رنگ‌های اولیه و ثانویه و ثالث، تینت یا روشن‌کننده نامیده می‌شود و ترکیب سیاه با آنها را شید یا سایه می‌نامند. اصطلاح تینت و شدی در واقع به سایه روشن‌های یک رنگ می‌گویند. همینطور از ترکیب هر رنگ با خاکستری، تون (طیف) آن رنگ به دست می‌آید که بسته به میزان استفاده از خاکستری، تنالیته آن رنگ متفاوت می‌شود.

با این حساب می‌بینید که هزاران ترکیب رنگی می‌توان از ترکیب رنگ‌های مخلتف با یکدیگر و همچنین با سیاه و سفید به دست آورد که انتخاب‌های بی‌پایانی را در اختیار مصرف‌کنندگان و طراحان قرار می‌دهد.

معمولاً این ترکیبات را به ترتیبی که می‌بینید بر روی یک دایره به نام چرخه رنگ نشان می‌دهند که بیرونی‌ترین رنگ بر روی محیط، رنگی با خلوص بالاست.

دایره درونی‌تر، تینت‌های آن رنگ را نمایندگی می‌کند، لایه بعدی به نمایش تون پرداخته و داخلی‌ترین دایره شید یک رنگ را نشان می‌دهد.

اما رنگ‌ها براساس فاکتور دیگری نیز تقسیم‌بندی می‌شوند و آن میزانی از انرژی است که تولید می‌کنند.

براین اساس رنگ‌ها به دو گروه سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی جزء‌ رنگ‌های گرم به حساب می‌آیند و رنگ‌های آبی، سبز و بنفش در ردیف رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. البته رنگ ‌های مابین آنها نیز براساس اینکه به کدامیک نزدیک‌تر هستند، تقسیم می‌شوند.

رنگ‌های گرم در چرخه رنگ به چشم ما نزدیک‌تر به نظر می‌رسند تا رنگ‌های سرد، یعنی اجسامی که رنگ گرم دارند در فاصله مساوی، در مقایسه، اجسامی که رنگ سرد دارند، نزدیک‌تر می‌نمایند.

از این خاصیت در طراحی داخلی برای بزرگتر با کوچک‌تر نشان دادن فضاها استفاده می‌کنند به این ترتیب که مثلاً از رنگ‌های سرد برای محیط‌های کوچک استفاده می‌شود که آن را بازتر و بزرگتر نشان می‌دهد و بالعکس رنگ‌های گرم در محیط‌های باز و بزرگ به کار برده می‌شوند تا آنها را جمع‌تر و پوشیده‌تر نشان دهند.

سیاه، سفید و خاکستری جزء رنگ‌های خنثی به شمار می‌روند. گاهی در نقاشی با طراحی، بژ و قهوه‌ای نیز خنثی نامیده می‌شوند. رنگ‌های خنثی از نظر دید، بر دیگر رنگ‌ها برتری ندارند.

امیدواریم با استفاده از این مطاطب گفته شده بتوانیم کمک بسزایی در انتخاب رنگ در محیط کار خود با توجه به شرایط و موقعیت، بهترین و کارآمدترین ها را انتخاب کنید.

امیدواریم با استفاه از این مطاطب گفته شده بتوانیم کمک بسزایی در انتخاب رنگ در محیط کار خود با توجه به شرایط و موقعیت، بهترین و کارآمدترین ها را انتخاب کنید.

      گردآورنده مقاله: مبلمان اداری راما

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

آخرین مطالب منتشر شده

آشنایی با انواع سبک مبلمان اداری
2 اردیبهشت 1403
اهمیت استفاده از فایلینگ اداری
25 فروردین 1403
تفاوت میز کارمندی با میز کامپیوتر در چیست؟
25 فروردین 1403
مهم ترین اصول طراحی اتاق کنفرانس
26 دی 1402
همه چیز درباره طراحی فضای اداری باز
17 دی 1402
مهم ترین تجهیزات اداری استارتاپ
19 دی 1402

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.

جستجوی محصولات